GRATISKURS
FOREBYGGE KONFLIKTER
DEL 1
HVORFOR FOREBYGGE?
Varighet: 2:50
Det er nesten ingen som tør å bruke «konflikt» som begrep.
Det er nemlig ubehagelig og uforutsigbart om man har har en konflikt i sin organisasjon.
Langt på vei er det en reell frykt, for det er mye stigma knyttet til å ikke takle konflikter – enten du er en leder som har konflikt i din avdeling eller ditt prosjekt, eller enda verre: Hvis du selv er i konflikt.
Du vinner mye på å tørre å ta tak i det!
DEL 2
EMOSJONELL INTELLIGENS
Varighet: 11:02
Jeg har sett konflikter på nært hold i over 20 år, og jeg har sett hvordan det påvirker mennesker.
Det er ubehagelig for alle. Folk vil helst ikke være i konflikt. Man blir sårbar, eksponerte, og mister mye av det man trenger i jobben: Bekreftelser på at du gjør det bra.
Sakskonflikter er ikke noe problem – de er bare nyttige.
Det handler om kjenne og kontrollere både følelser og atferd.
DEL 3
ROLLEFORSTÅELSE ER AVGJØRENDE
Varighet: 4:34
Rolleavklaring er kanskje den viktigste faktoren for å lykkes med prosjekter.
Vi har alle mange ulike roller, både på jobb og privat. Hvilken prosjektrolle har du? Når bytter du roller – hatter – i løpet av en arbeidsdag? De fleste som er i prosjekter har to spesifikke roller i løpet av en arbeidsdag: Linjerollen og Prosjektrollen.
Når dette er uavklart blir det trøbbel i prosjektet!
DEL 4
BYGG EN GOD KULTUR PÅ JOBBEN
Varighet 4:37
Alle kan bidra til å bygge og utvikle en god jobb-kultur – det er ikke bare ledelsens ansvar.
Jo dyktigere du er til å bidra, jo tryggere blir du i din egen rolle.
Tillit er uvurderlig på jobb – men det kommer ikke helt av seg selv.
I denne filmen gir jeg deg 6 ulike grep du kan ta for å påvirke jobben din positivt – uansett hvilken rolle du har.
Som du skjønner – konflikthåndtering er viktig både i prosjekter og ellers.