HVORFOR UNNGÅR VI KONFLIKTER?

Se videoen om hvorfor du bør ta tak i konflikten – også hvis du er prosjekter og egentlig bare har lånt folkene!

20 år med konflikthåndtering

Jeg har jobbet med konflikthåndtering i over 20 år. Jeg har meglet konflikter i arbeidslivet, i nasjonale og internasjonale prosjekter. Som megler i konfliktrådet har jeg meglet både sivile saker og straffesaker. Det er ett kjennetegn som går igjen: Ingen synes det er hyggelig å være midt oppe i en konflikt. Folk kvier seg, de unngår problemet – eller de folka det gjelder. Hvis vi bare venter, så vil det gå over av seg selv, ikke sant? Jeg har ikke truffet noen som liker å være i konflikt. uansett hvor uberørt de kan se ut.

Konflikter er gøy på TV

Joda, vi ser gjerne konflikter i dramaserier og realityshow på TV og film, men det er noe annet. Da skaper det dramaturgi, dynamikk og ikke minst: seertall. Å være berørt av konflikten selv – det skaper stress, bekymring og tar fra folk nattesøvnen. Hvis det er en konflikt på jobben, så er sjansen stor for at du maser ned familie og venner – alt for å få støtte og forståelse for ditt syn.

Hva gjør konflikten med arbeidsmiljøet?

En uttalt konflikt kan være saklig og innledningsvis kanskje skjerpende – man blir mer kreativ, finner bedre løsninger, argumenterer bedre for sitt syn. Men hvis dette ikke samtidig støttes av gjensidig anerkjennelse for økt engasjement og – kanskje – mer høylytte argumenter, så vil det fort kunne bevege seg fra en saklig og logisk diskusjon til en mer personlig uenighet hvor man føler seg personlig angrepet. Og du kan kanskje ta deg selv i å lete etter svakheter hos den andre og bli usaklig i kommentarene.

Jeg har selv tatt meg i å utbryte etter et opphetet jobbmøte

«Herregud, dama kan ikke kle seg en gang!»

Hvis konflikten får utvikle seg, så vil man fort merke at det blir en polarisering mellom kollegene. Vi vet jo alle at konflikter bør tas direkte med den det gjelder. Likevel har man et innebygd behov for å søke støtte, bekreftelse og allianser. Naturlig nok på hjemmebane, men det er jo lettere å snakke med en kollega som kjenner situasjonen og var tilstede i møtet, ikke sant? Og plutselig er du en som bedriver «kos med misnøye» og blir en som sladrer i korridorene.

Så hvordan skal du håndtere konflikten?

Det er to ulike roller du kan ha i denne sammenhengen:

  • Enten er du part i konflikten, du kjenner problemet direkte på din egen kropp (og sjelefred, nattesøvn…)
  • Eller så ser du konflikten fra utsiden, observerer uenighet mellom to personer du trenger – og kan ta en meglerrolle.

Gå til gratiskurset i konflikthåndtering – går jeg gjennom forskjellige grep for å bli bedre og mer komfortabel i konflikthåndtering på jobben.